Pedelecs - biciclete asistate electric

Descarca articolul in PDF

 

Pedelecs – Biciclete asistate electric

 

     Ştim cu toţii că motorul bicicletei este chiar utilizatorul ei şi de aceea o bună parte din populaţie evită să o folosească. De câţiva ani buni însă au apărut pe piaţă aşanumitele biciclete E-bike care ne oferă asistare electrică la pedalare.

    Mai precis, în 1993 Yamaha a dezvoltat un sistem de asistare electric pentru biciclete numit „PAS” (Power Assisted Bicycle) şi ulterior în 1998 sistemul „Pedelec” (Pedal Electric Cycle).

 

 

Yamaha „PAS” (Power Assisted Bicycle) 

Sursă poză: www.ebikeee.com

 

      De atunci au apărut tot mai mulţi producători de astfel de sisteme mai mult sau mai puţin performante şi de aceea este bine de ştiut ca nu toate bicicletele electrice sunt într-adevar pedelec-uri.

       Sistemul de asistare electric Pedelec, ajută biciclistul doar atunci când acesta pedalează, acest lucru fiind realizat printr-un sensor de turaţie sau cuplu, montat în butucul pedalier. Astfel sistemul este comandat prin intermediul picioarelor, mâinile rămânând libere pentru manevrarea ghidonului şi a componentelor acestuia, printre care şi modulul de setare a nivelului de asistare.

 

     Sub numele E-bike, care include şi bicicletele pedelec, se mai găsesc şi bicicletele electrice mai accesibile ca preţ, care au comanda propulsiei asigurată printr-o acceleraţie foarte asemănătoare cu cea a mopedelor şi motocicletelor.              Însă dezavantajul pe care îl ascunde accesibilitatea preţului este autonomia extrem de scăzută în comparaţie cu sistemul pedelec datorată suprasolicitării bateriei prin acţionarea acceleraţiei fără ca biciclistul să pedaleze, bicicleta fiind folosită astfel pe post de scuter electric.

 

      Şi ca să exemplificăm, un sistem pedelec are în medie o autonomie de 40-60 km cu o singură încarcare a bateriei, în comparaţie cu 10-25 km cât se parcurge cu un sistem electric cu acceleraţie pe ghidon. De menţionat însă faptul că, în general, există posibilitatea montării unei baterii suplimentare pentru dublarea autonomiei în cazul bicicletelor echipate cu sistem pedelec.

 

În continuare vă prezentăm tipurile constructive ale sistemelor pedelec împreună cu câteva avantaje şi dezavantaje pe care acestea le oferă:

 

  1. Kit format din motor integrat în butucul roţii faţă împreună cu senzorul de viteză, unitate de control poziţionată pe ghidon, butuc pedalier cu senzor de turaţie / cuplu integrat şi baterie, care asistă biciclistul până la viteze de 25 km/h.

Avantaje :

  • tracţiune hibridă 2x2 ;
  • reduce solicitarea transmisiei prin lanţ a bicicletei crescând durata de viaţă a acesteia ;
  • poate fi montat pe aproape orice bicicletă obisnuită ;
  • motorul este protejat de lovituri directe la trecerea peste obstacole ;
  • preţ accesibil în comparaţie cu celelalte doua tipuri constructive.

 

Dezavantaje:

  • supune furca faţă la forţe suplimentare ;
  • scade performanţele suspensiei frontale din cauza inerţiei mărite a roţii faţă;
  • eficienţă scăzută în comparaţie cu motoarele centrale.
  • îngreunează pedalatul peste 25km/h când asistarea este oprită.

 

 

 

 

  1. Kit format din motor integrat în butucul pedalier împreună cu senzorul de turaţie / cuplu, unitate de control poziţionată pe ghidon şi baterie, care asistă biciclistul până la viteze de 25 km/h.

*Există sisteme de acest tip care opresc asistarea la 45 km/h.

Avantaje :

  • poziţionează centrul de greutate pe centrul bicicletei mai aproape de sol;
  • nu influenţează performanţele suspensiei faţă ;
  • design compact ;
  • eficienţă mărită în comparaţie cu motoarele montate în roţi.

 

Dezavantaje:

  • nu poate fi montat decât pe un cadru special conceput pentru acest tip de sistem ;
  • motorul este expus loviturilor directe la trecerea peste obstacole ;
  • solicită transmisia prin lanţ a bicicletei, scăzându-i durata de viaţă ;

 

  1. Kit format din motor integrat în butucul roţii spate împreună cu senzorul de viteză, unitate de control poziţionată pe ghidon, butuc pedalier cu senzor de turaţie / cuplu integrat şi baterie, care asistă biciclistul până la viteze de 25 km/h.

Avantaje :

  • motorul este protejat de lovituri directe la trecerea peste obstacole ;
  • nu influenţează performanţele suspensiei faţă ;
  • nu solicită transmisia bicicletei crescând durata de viaţă a acesteia ;
  • poate fi folosită o transmisie prin curea dinţată care nu necesită mentenanţă;

 

Dezavantaje:

  • poziţionează centrul de greutate spre partea din spate a bicicletei ;
  • eficienţă scăzută în comparaţie cu motoarele centrale ;
  • îngreunează pedalatul peste 25km/h când asistarea este oprită.

 

    

 

Scris de marius-ciclistu şi publicat în premieră în revista Scooterfun & Bike

Descarca articolul in PDF

Nu sunt produse în această categorie.
Tradus de Shopencart Completat şi restilizat de marius-ciclistu © 2012
pedelec.marius-ciclistu.ro © 2024